Szkolenie prowadzone jest stacjonarnie lub zdalnie. Zajęcia składają się z części praktycznej i teoretycznej trwających łącznie 16 godzin. Prowadzone są w formie mini wykładów, prezentacji oraz dyskusji.
Celem szkolenia jest wprowadzenie do idei dostępności oraz przedstawienie zróżnicowanych potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami w korzystaniu z produktów, usług i otoczenia. Podczas szkolenia omówione zostaną obowiązki instytucji w zakresie realizacji przepisów o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami z uwzględnieniem procedury skargowej. Zgodnie z ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami podmioty publiczne zobowiązane są zapewnić minimum dostępności architektonicznej, cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej, a także przygotować się na ewentualne procedury postępowania skargowego w przypadku nie zapewniania dostępności.
1. Idea dostępności – czym jest dostępność
2. Uniwersalne projektowanie, racjonalne usprawnienia, dostęp alternatywny – na czym polega i kiedy jest wykorzystywany
3. Osoby ze szczególnymi potrzebami, czyli dla kogo jest dostępność
4. Różnorodność potrzeb i ograniczeń osób ze szczególnymi potrzebami
5. Regulacje prawne i wytyczne zapewniania dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami
6. Minimalne standardy dostępności cyfrowej, architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej
7. Podmioty zobowiązane do zapewnienia dostępności
8. Audyty dostępności – sposoby i narzędzia do sprawdzania i raportowania dostępności
9. Deklaracja dostępności – zasady i narzędzia tworzenia
10. Koordynator ds. dostępności i zarządzanie dostępnością w organizacji
11. Wniosek o zapewnienie dostępności i postępowanie skargowe